Již mnohokrát jsem se vyznával, že jsem se k počítačům dostal přes hry. Na jejich tvorbu jsem však neměl schopnosti. Ovšem i cesta k nim byla v dobách osmibitů (jako C64) obtížnější. Nicméně nutkání mě nikdy úplně neopustilo. Dlouho jsem měl v hledáčku pygame respektive knihu Making Games with Python & Pygame. Osobně jsem se k tomu nikdy nedostal, ale s vedením kroužku programování jsem o tom opět začal uvažovat. Zatím sobě a hlavně dětem nehodlám písmenkovými programovacími jazyky komplikovat život a zůstanu u blokových jazyků. Naštěstí taková varianta existuje a tu vám chci přiblížit. Jedná se o dialekt Microbitu. Navíc jsou na trhu k dispozici i fyzické herní konzole, kde si vlastní výtvory můžete doslova osahat.

Úvod

Zásluhy je třeba připsat Martinu Malému a jeho knize Micro:bit krok za krokem, kde jsem se o dané možnosti dozvěděl. Šikovně mě navnadil hardwarem, konkrétně konzolí Retro Arcade od firmy Elecfreaks. Jejich výrobky můžete znát z minulého příspěvku Microbit robůtek Cutebot s joystickem. Seznam podporovaných výrobců hardware je však mnohem delší.

Jak už bylo řečeno, jedná se o dialekt Microbitu a editor naleznete na MakeCode Arcade. Kromě editoru je tam především velkém množství tutoriálů včetně předpřipravených assetů (rozuměj pozadí a postav alias spritů). Tutoriály mají podobu jednak v editoru, jednak souhrnou stránku pro učitele (zde například Mama Dino).

Didaktika

Připravené materiály vás neomezují v tom, že byste si nemohli kreslit vlastní, ale pomůže vám to ušetřit čas nebo vyřešit výtvarné zábrany žáků. Velmi kladně hodnotím, že tutoriály postupně odhalují jednotlivé bloky (ostatní jsou skryté a nedostupné), což výrazně pomáhá žáky nezahltit. Tutoriál lze s menší či větší pomocí vyučujícího za hodinu stihnout. K dispozici není český překlad. To nehaním, naopak se mi to didakticky hodí. Po přihlášení k Microsoft nebo Google účtu (žáci pravděpodobně mají alespoň školní) se jednotlivé projekty uloží (s písmenkovými jazyky bych musel učit ještě verzovací systémy).

Tutoriály nebo dopomoc učitele jsou dost návodné. Ale tvorba her je obtížný obor, bez toho si začátek nedokážu představit. Ostatně i dříve jsme opisovali řádek za řádkem z časopisu ABC a snažili se pochopit, o co tam jde.

Později jsem opustil tutoriály a sáhl po materiálu od Elecfreaks, konkrétně Aircraft Battle. Tento návod nemá formu tutoriálu ani připravené assety (kreslíte si vlastní, ale můžete vybrat libovolný kus z galerie). Navíc v projektu pracujete se všemi bloky. To žáky celkem zahltilo, některé podobné se jim pletou. Celkově to hodnotí minimálně o řád složitější.

K samostatnému návrhu vlastní hry jsme se nedostali, snad někdy příště.

Na šest dětí jsem zakoupil jednu konzoli. Kromě emulátor tak mají šanci si svůj výtvor vyzkoušet i naživo.

Závěr

MakeCode Arcade díky blokovému jazyku a dostupným didaktickým materiálům přibližuje tvorbu her velmi dostupnou formou i začátečníkům. Hardwarová konzole zážitek umocní, ale není to nutné, vystačíte i pouze s emulátorem. Pamatujte, že od následování tutoriálu k samostatné tvorbě vlastní hry je to obrovský skok. I z toho důvodu se zase na chvíli vracím ke code.org, abychom změnili druh úloh a žáci samostatně čelili přiměřeným výzvám.

Související