-
Ať žije builder
Zpětná kompatibilita je něco, co mě poslední roky na jednu stranu děsilo, ale na druhou stranu i bavilo (protože překonávání překážek). Například přidání argumentu do konstruktoru je binárně zpětně nekompatibilní změna, musíte totiž současně zachovávat i ty již existující. Při druhém a dalším přidání
@Deprecated
si začínáte uvědomovat, že tudy cesta nevede. Jedním z nástrojů, který člověka dokáže vytáhnout z bryndy, je builder. -
Jak jsem se začal otužovat
Otužování zažívá takový rozmach, že psát o něm je možná nošení dříví do lesa. Nicméně konec léta je ideálním okamžikem začít a stejně jsem na podobné dotazy nedávno odpovídal, tak rovnou servíruji veřejně. Přijde mi, že když jsem se dřív potápěl, takže jsem býval otužilejší. S bráchou vzpomínáme na čtyřicetiminutové dubnové ponory v lomu v dámském neoprenu nadto o číslo větším. Ještě před covidem mě kolega lanařil do otužileckého klubu. To mě na jednu stranu lákalo, ale na druhou stranu mě odrazovala formálnost (včetně lékařské prohlídky) a především jsem si nedokázal představit, kam bych to do svého časového rozvrhu vmáčknul. Nějakou dobu jsem si s myšlenkou pohrával, až jsem dospěl k rozhodnutí, že můžu přeci začít sám v našem zahradním jezírku. Tady jsou poznámky z mé cesty.
-
Jak začít hrát na hudební nástroj
Chtěl bych se podělit o tipy, které se mi při učení hry na hudební nástroj osvědčily. Mám však nutkavou potřebu začít podobenstvím o běhání. Stále bezpečně zvládnu zaběhnout deset kilometrů pod padesát minut. Maluju si, že s velkým tréninkovým vypětím bych mohl snít o čtyřiceti minutách. Pod třicet je něco, na co můžu koukat v televizi. Nemám hudební asi sportovní talent. S dostatečnou mírou tréninku něco zvládnu uběhnout i zahrát, ale mám svoje limity. Navíc mě baví spoustu věcí, takže se nechci upínat na jedinou aktivitu a vsadit na to vše. Následující řádky vám přiblíží, co jsem ve svém omezeném čase zkusil a co doporučuji.
-
Rok s Garmin Forerunner 945
Už je to šest let, co jsem běžel maraton, a ze vzpomínek žiju dosud. Třeba to, že mobilní aplikace byly peklo (jak je to dnes nehodlám zjišťovat). Vedlo mě to k tomu, že jsem si pořídil Garmin Forerunner 220. Nelituji, ale uměly jen běh (změna typu aktivity se musela dělat otravně až v softwaru Garmin Connect) a především po letech dosluhovala baterka, což byl problém hlavně v zimě a při dlouhých aktivitách. Loni v létě jsem tedy koupil Garmin Forerunner 945 a přináším pár postřehů hobíka, které jsem za tu dobu stačil zaznamenat.
-
Jak na toString cizích knihoven
Bylo celkem jisté, že při psaní poznatků z logování si nevzpomenu na všechno. Jedna z nejnáročnějších a nejrizikovějších aktivit mi přijde integrace systémů. Osvědčilo se mi logovat začátek volání a pak jeho výsledek (alespoň úspěch/neúspěch). Než se vše odladí, ocenili byste možná podrobnější logování. V lepším případě má systém klientskou knihovnu. A to je problém, který mě přivedl k sepsání tohoto tipu. Konkrétně jsem zrovna používal jfrog artifactory java klienta. Nechci je pomlouvat, spíš jako ukázka, že jsem si příklad nevycucal z prstu. Ale nejsou ani první, ani poslední, kde jsem se s tím setkal. Jde o to, že poskytují nějaké modelové třídy, ale bez
toString
metod. -
Poznatky z logování
Nejen pro produktovou firmu je důležité logování. Bez kvalitní dokumentace a logů padá na úroveň podpory L3 příliš mnoho věcí. Neříkám, že vím, jak logovat správně, ale pár průšvihů, třeba s JPA a asynchronním logováním, už jsem zažil. Chtěl bych sepsat, k čemu jsem dospěl, protože podobné otázky u nejednoho code review (zejména při změnách ve složení týmu) opakovaně diskutujeme.
-
Rok s Peugeot Rifter
Vyřadil jsem šestnáct let starou Fiestu (s moc pěkným motorem 1,4 16V) a hledal za ni náhradu. Může se zdát, že aut je dost, ale měl jsem problém si vybrat. Nová auta nejsou moc dostupná. Kromě toho, že se na ně čeká, tak výroba některých modelů dojela a nová generace ještě nezačala a tak dále. Dovoz mladších ojetin kvůli epidemii taky vázne (a ceny jdou nahoru). Vybral jsem si nakonec nový sedmimístný Peugeot Rifter (klon Citroen Berlingo, Opel Combo a Toyota Proace City Verso). Sedmimístný proto, že se třemi dětmi už mi jednak nezbývalo místo pro babičku a jednak upotřebím na víkendové skautské výpravy s naším oddílem. Nikdy jsem si nemyslel, že budu mít francouzské auto (vyrobené ve Španělsku), ale nové vyjde levněji než tři roky starý Sharan (smutná kamarádova zkušenost, že za vyšší cenu nemáte zaručenou lepší kvalitu ani slušné jednání automobilky). To se odmítá těžko. Nehledě na to, že jsem sháněl benzínový motor, protože jezdím i krátké vzdálenosti. Naftový motor jsem nechtěl trápit (a taky dieselgate spolu s kontrolou emisí, regenerací filtru pevných částic, AdBlue atd.) a s tankováním CNG je u nás na venkově potíž. Následují moje postřehy s ročním provozem a nájezdem 8 tisíc kilometrů (bohužel bylo cestování dost omezené).
-
Velký závod milosrdenství
Fyzicky náročná aktivita a současně výchovná hra. Slouží na oslavu lidského vzepětí k záchraně lidských životů a zároveň oslava důležitosti očkování při příležitosti připomenutí epidemie záškrtu v roce 1925 v aljašském městě Nome.
-
Výuka programování bez počítačů
Na kroužku programování se věnuju i aktivitám bez počítače. Chtěl bych tady na jednom místě shrnout, co jsem vyzkoušel a co se mi osvědčilo. Rozcestník původně vznikl jako přednáška pro ne-konferenci jOpenSpace. Můžete se podívat na záznam, ale já osobně mám rád i textovou podobu.
-
Mechanický počítač Turing Tumble
Na kroužku programování se věnuju i aktivitám bez počítače. Od kamaráda jsem dostal tip na mechanický počítač Turing Tumble, který vznikl na základě Kickstarter kampaně. Těm se záměrně vyhýbám, protože bych byl v pokušení kupovat kopec věcí, ale tuhle
hračkuučební pomůcku by byla škoda minout. Jsem rád, že kampaň skončila úspěšně i bez mého příspěvku a že jsem si mohl výsledek koupit až následně (nejednalo se o limitovanou edici, jak se někdy stává).
subscribe via RSS