• Ať žije builder

    Zpětná kompatibilita je něco, co mě poslední roky na jednu stranu děsilo, ale na druhou stranu i bavilo (protože překonávání překážek). Například přidání argumentu do konstruk­toru je binárně zpětně nekom­pa­ti­bilní změna, musíte totiž současně zachovávat i ty již existující. Při druhém a dalším přidání @Deprecated si začínáte uvědo­mo­vat, že tudy cesta nevede. Jedním z nástrojů, který člověka dokáže vytáh­nout z bryndy, je builder.

  • Jak jsem se začal otužovat

    Otužování zažívá takový rozmach, že psát o něm je možná nošení dříví do lesa. Nicméně konec léta je ideálním okamžikem začít a stejně jsem na podobné dotazy nedávno odpovídal, tak rovnou servíruji veřejně. Přijde mi, že když jsem se dřív potápěl, takže jsem býval otuži­lejší. S bráchou vzpomínáme na čtyři­ce­ti­mi­nu­tové dubnové ponory v lomu v dámském neoprenu nadto o číslo větším. Ještě před covidem mě kolega lanařil do otuži­lec­kého klubu. To mě na jednu stranu lákalo, ale na druhou stranu mě odrazo­vala formál­nost (včetně lékařské prohlídky) a především jsem si nedokázal předs­ta­vit, kam bych to do svého časového rozvrhu vmáčknul. Nějakou dobu jsem si s myšlenkou pohrával, až jsem dospěl k rozhod­nutí, že můžu přeci začít sám v našem zahradním jezírku. Tady jsou poznámky z mé cesty.

  • Jak začít hrát na hudební nástroj

    Chtěl bych se podělit o tipy, které se mi při učení hry na hudební nástroj osvědč­ily. Mám však nutkavou potřebu začít podoben­stvím o běhání. Stále bezpečně zvládnu zaběh­nout deset kilometrů pod padesát minut. Maluju si, že s velkým trénin­kovým vypětím bych mohl snít o čtyři­ceti minutách. Pod třicet je něco, na co můžu koukat v televizi. Nemám hudební asi sportovní talent. S dosta­tečnou mírou tréninku něco zvládnu uběhnout i zahrát, ale mám svoje limity. Navíc mě baví spoustu věcí, takže se nechci upínat na jedinou aktivitu a vsadit na to vše. Násle­dující řádky vám přiblíží, co jsem ve svém omezeném čase zkusil a co doporučuji.

  • Rok s Garmin Forerunner 945

    Už je to šest let, co jsem běžel maraton, a ze vzpomínek žiju dosud. Třeba to, že mobilní aplikace byly peklo (jak je to dnes nehodlám zjišťo­vat). Vedlo mě to k tomu, že jsem si pořídil Garmin Forerunner 220. Nelituji, ale uměly jen běh (změna typu aktivity se musela dělat otravně až v softwaru Garmin Connect) a především po letech doslu­ho­vala baterka, což byl problém hlavně v zimě a při dlouhých aktivitách. Loni v létě jsem tedy koupil Garmin Forerunner 945 a přináším pár postřehů hobíka, které jsem za tu dobu stačil zaznamenat.

  • Jak na toString cizích knihoven

    Bylo celkem jisté, že při psaní poznatků z logování si nevzpo­menu na všechno. Jedna z nejnároč­nějších a nejri­zi­kovějších aktivit mi přijde integ­race systémů. Osvědčilo se mi logovat začátek volání a pak jeho výsledek (alespoň úspěch/neús­pěch). Než se vše odladí, ocenili byste možná podrob­nější logování. V lepším případě má systém klient­skou knihovnu. A to je problém, který mě přivedl k sepsání tohoto tipu. Konkrétně jsem zrovna používal jfrog artifac­tory java klienta. Nechci je pomlou­vat, spíš jako ukázka, že jsem si příklad nevycucal z prstu. Ale nejsou ani první, ani poslední, kde jsem se s tím setkal. Jde o to, že posky­tují nějaké modelové třídy, ale bez toString metod.

  • Poznatky z logování

    Nejen pro produk­tovou firmu je důležité logování. Bez kvalitní dokumen­tace a logů padá na úroveň podpory L3 příliš mnoho věcí. Neříkám, že vím, jak logovat správně, ale pár průšvihů, třeba s JPA a asynch­ronním logováním, už jsem zažil. Chtěl bych sepsat, k čemu jsem dospěl, protože podobné otázky u nejed­noho code review (zejména při změnách ve složení týmu) opako­vaně diskutujeme.

  • Rok s Peugeot Rifter

    Vyřadil jsem šestnáct let starou Fiestu (s moc pěkným motorem 1,4 16V) a hledal za ni náhradu. Může se zdát, že aut je dost, ale měl jsem problém si vybrat. Nová auta nejsou moc dostupná. Kromě toho, že se na ně čeká, tak výroba některých modelů dojela a nová generace ještě nezačala a tak dále. Dovoz mladších ojetin kvůli epidemii taky vázne (a ceny jdou nahoru). Vybral jsem si nakonec nový sedmimístný Peugeot Rifter (klon Citroen Berlingo, Opel Combo a Toyota Proace City Verso). Sedmimístný proto, že se třemi dětmi už mi jednak nezbývalo místo pro babičku a jednak upotřebím na víken­dové skautské výpravy s naším oddílem. Nikdy jsem si nemys­lel, že budu mít francouzské auto (vyro­bené ve Španěl­sku), ale nové vyjde levněji než tři roky starý Sharan (smutná kamarádova zkuše­nost, že za vyšší cenu nemáte zaruč­enou lepší kvalitu ani slušné jednání automobilky). To se odmítá těžko. Nehledě na to, že jsem sháněl benzínový motor, protože jezdím i krátké vzdále­nosti. Naftový motor jsem nechtěl trápit (a taky diesel­gate spolu s kontrolou emisí, regene­rací filtru pevných částic, AdBlue atd.) a s tankováním CNG je u nás na venkově potíž. Násle­dují moje postřehy s ročním provozem a nájezdem 8 tisíc kilometrů (bohužel bylo cestování dost omezené).

  • Velký závod milosrdenství

    Fyzicky náročná aktivita a současně výchovná hra. Slouží na oslavu lidského vzepětí k záchraně lidských životů a zároveň oslava důleži­tosti očkování při příleži­tosti připo­me­nutí epidemie záškrtu v roce 1925 v aljašském městě Nome.

  • Výuka programování bez počítačů

    Na kroužku programování se věnuju i aktivitám bez počítače. Chtěl bych tady na jednom místě shrnout, co jsem vyzkoušel a co se mi osvědč­ilo. Rozcestník původně vznikl jako přednáška pro ne-konfe­renci jOpenSpace. Můžete se podívat na záznam, ale já osobně mám rád i textovou podobu.

  • Mechanický počítač Turing Tumble

    Na kroužku programování se věnuju i aktivitám bez počítače. Od kamaráda jsem dostal tip na mecha­nický počítač Turing Tumble, který vznikl na základě Kicks­tarter kampaně. Těm se záměrně vyhýbám, protože bych byl v pokušení kupovat kopec věcí, ale tuhle hračku učební pomůcku by byla škoda minout. Jsem rád, že kampaň skončila úspěšně i bez mého příspěvku a že jsem si mohl výsledek koupit až následně (nejed­nalo se o limito­vanou edici, jak se někdy stává).

subscribe via RSS